Κορυφαία στελέχη σε μεγάλες ιαπωνικές εταιρίες αντιμετωπίζουν συλλογικά τη μεγαλύτερη δοκιμασία διαχείρισης κρίσης που έχουν αντιμετωπίσει στη σύγχρονη ιστορία της χώρας.
Ο φονικός σεισμός των 9 Ρίχτερ που χτύπησε τη χώρα στις 11 Μαρτίου άφησε πάνω από όλα χιλιάδες νεκρούς και δεκάδες χιλιάδες άστεγους. Ο σεισμός μαζί με το τσουνάμι όχι μόνο ‘πλήγωσαν’ τις τηλεπικοινωνίες και το μεταφορικό σύστημα της χώρας αλλά όπως γνωρίζουμε έκαναν σε σταθμό πυρηνικής ενέργειας τη μεγαλύτερη ζημιά από τον καιρό του ατυχήματος του Τσέρνομπιλ το 1986.
Στην WSJ μίλησε ο πρόεδρος της Fujitsu, Masami Yamamoto που είπε συγκλονιστικά πράγματα…
“Δεν είχα ο ίδιος προσωπικά εμπειρία από τον 2ο Π.Π αλλά νομίζω πως είναι η μεγαλύτερη κρίση στην Ιαπωνία από τον Πόλεμο,” είπε ο 57χρονος κύριος Yamamoto, που βρίσκεται στη Fujitsu εδώ και 35 χρόνια.
Η Fujitsu, που κατασκευάζει μια μεγάλη γκάμα από κυκλώματα, υπολογιστές και παράγει τεχνολογικές υπηρεσίες είναι μια από τις ιαπωνικές εταιρίες που έχουν αναφέρει ζημιές σε εργοστάσια παραγωγής και μεγάλη αναταραχή στις αλυσίδες τροφοδοσίας μετά τον σεισμό και το τσουνάμι.
Η Fujitsu όπως και άλλες ιαπωνικές εταιρίες έχει να αντιμετωπίσει όχι μόνο την φυσική ζημιά από τον σεισμό αλλά και άλλα προβλήματα που έχουν να κάνουν με τα προβλήματα ηλεκτροδότησης και φυσικά την πυρηνική ‘πληγή’ στο Φουκοσίμα που καθυστερεί την ανοικοδόμηση της χώρας γενικότερα.
Ο σεισμός, το τσουνάμι και τα απανωτά μπλακ άουτ έχουν δημιουργήσει πλείστα προβλήματα και επηρεάσει και τα εννέα εργοστάσια που έχει η Fujitsu στην περιοχή. Από την Δευτέρα πάντως και τα εννέα έχουν αρχίσει μερικώς να λειτουργούν.
Σε συνέντευξη που έδωσε στο Τόκιο ο κύριος Yamamoto στην εφημερίδα περιέγραψε στιγμές που παρόμοιες τους έζησαν τα περισσότερα στελέχη της ιαπωνικής βιομηχανίας ηλεκτρονικών.
Συγκεκριμένα ανέφερες πως όταν έγινε ο σεισμός βρίσκονταν στην Αυστραλία σε συνάντηση με το προσωπικό και επιχείρησε ανεπιτυχώς να επιστρέψει στο Τόκιο αλλά δεν υπήρχε καμία πτήση διαθέσιμη. Κατάφερε να φτάσει πίσω την επομένη, 12 Μαρτίου επικοινωνώντας στο ενδιάμεση με δορυφορικά τηλέφωνα με τα άτομα της εταιρίας στην Ιαπωνία.
Χαρακτηριστική πάντως της απίστευτης… ψυχραιμίας με την οποία όλος ο ιαπωνικής λαός αντιμετώπισε την μεγάλη καταστροφή είναι η αντιμετώπιση του σε πρώτο ματιά: “όταν άκουσα πως είναι ένας μεγάλος σεισμός ήξερα πως θα υπάρχει πολύ δουλειά για να γίνει,” σχολίασε, συμπληρώνοντας πως συνηθισμένοι όντες στην Ιαπωνία σε μεγάλους σεισμούς ήταν καλά προετοιμασμένοι.”
Στη συνέχεια δε περιέγραψε μια σειρά από ουσιαστικές και άμεσες διαδικασίες που υπάρχουν μέσα στην εταιρία για να ελέγχεται η κατάσταση στο προσωπικό ενώ περιέγραψε πως, όπως ακούμε για όλες τις εταιρίες τεχνολογίας της Ιαπωνίας εδώ και 20 ημέρες, λειτούργησαν ειδικά πλάνα παραγωγής ανάγκης.
Έτσι για παράδειγμα η παραγωγή PC μεταφέρθηκε άμεσα από την περιφέρεια της Fukushima στην περιφέρεια της Shimane στα δυτικά της χώρας κάτι που βέβαια λόγω των ελλείψεων σε καύσιμα κ.ο.κ δεν ήταν εύκολη διαδικασία.
Ταυτόχρονα ζητήθηκε από τους εργαζόμενους να δίνουν τις δικές τους ιδέες και προτάσεις με email.
Σε κάθε περίπτωση είναι μια θαυμαστή λειτουργία μιας κοινωνίας και ενός μηχανισμού που βέβαια όλοι στη χώρα της τεχνολογίας ξέρουν πως θα αναρρώνει αργά…
On one hand, people are very forward-looking and are determined to work hard to overcome this crisis. But at the same time, what’s worrying is that the nuclear-plant situation is creating a lot of mental stress for everyone.
Για την πλήρη συνέντευξη εδώ…