Η NASA έχει διαλέξει τις εταιρίες που θα λάβουν χρηματοδότηση για έναν δεύτερο γύρο ανάπτυξης του συστήματος που θα αντικαταστήσει το διαστημικό λεωφορείο…
Είναι τα συμβόλαια με την ονομασία Commercial Crew Development. Η χρηματοδότηση με την κωδική ονομασία “CCDev2” πρόκειται να οδηγήσει σε μια βιώσιμη λύση ενός εμπορικού διαστημικού σκάφους στο οποίο η NASA θα μπορεί στη συνέχεια να κλείνει θέσεις ώστε να είναι πάντα επανδρωμένος ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός.
Για την ώρα και για λίγο ακόμη είναι το διαστημικό λεωφορείο που κάνει τη δουλειά ενώ μόλις αποσυρθεί πλήρως η NASA θα χρησιμοποιεί για ένα διάστημα τα Ρωσικά διαστημικά σκάφη Russian Soyuz.
Η επίσημη γραμμή για το ζήτημα της εξερεύνησης του διαστήματος για τη NASA είναι πως δεν μπορεί πλέον να αναλαμβάνει η ίδια όλη τη διαδικασία της εκτόξευσης σε τροχιά. Είναι το τέλος μιας εποχής που κράτησε πάνω από 50 χρόνια με τα προγράμματα του Apollo και του διαστημικού λεωφορείου να είναι προγράμματα όπου εργάζονταν μεγάλος αριθμός ατόμων που επίσης έδιναν δουλειά σε τεράστιο αριθμό ατόμων στις εταιρίες Boeing και Lockheed – αλλά και όσες απορροφήθηκαν από αυτές τα τελευταία 20 χρόνια.
Η ιδέα τώρα είναι πιο έξυπνες και προσιτές υπηρεσίας να στέλνουν τους αστροναύτες στο διάστημα ενώ η NASA επικεντρώνεται στις νέες τεχνολογίες που θα μπορούσαν πρακτικά να μεταφέρουν αυτούς τους ανθρώπους σε μακρινούς προορισμούς: με άλλα λόγια ιδιώτες αναλαμβάνουν το… ‘χαμαλίκι’ και η ΝASA τη διερεύνηση πρωτοποριακών τεχνολογιών.
Όπως δήλωσε δε ο διοικητής της NASA όταν ανακοίνωσε το νέο πρόγραμμα, κος Charles Bolden η φάση CCDev2 έχει πλέον συμφωνηθεί ώστε να σταματήσει η χρήση άλλων μέσων: “Αυτές οι συμφωνίες είναι σημαντικά επιτεύγματα για τα σχέδια της NASA να εκμεταλλευτεί την εφευρετικότητα των Αμερικανών, είπε.
Τα συμβόλαια για τη φάση CCDev2 σε μετρητά έλαβαν:
H Blue Origin, μια εταιρία με χρηματοδότηση από τον ‘κύριο Amazon’, Jeff Bezos, που θα λάβει $22 εκατομμύρια. Η Blue Origin δεν έχει σύστημα εκτόξευσης δικό της ενώ το New Shepard όχημα μέχρι σήμερα μπορεί να εκτελέσει μόνο υποτροχιακές πτήσεις. Έχει όμως δουλέψει πάνω σε σχεδίαση κάψουλας που επαναχρησιμοποιείται με βάση το CCDev1. Στο πρόγραμμα CCDev2 η εταιρία λέει πως θα αναπτύξει μια σχεδίαση που θα πετάξει με έναν Atlas V πύραυλο.
H Sierra Nevada Corporation, με το μικρό της “Dream Chaser” διαστημοπλάνο που θα πετά πάνω σε έναν πύραυλο και θα ενώνεται με τον Διαστημικό Σταθμό χάρη σε μια θυρίδα ανάμεσα στους κινητήρες. Η SNC θα λάβει $80 εκατομμύρια για να γίνει πραγματικότητα το όνειρο του Dream Chaser.
Boeing: θα πάρει τα περισσότερα χρήματα με βάση τη φάση CCDev2, $92.3 εκατομμύρια. Η Boeing νίκησε τη μεγάλη της αντίπαλο Lockheed – η άλλη ‘υπερβαρέων εταιρία, για να ετοιμάσει το σύστημα Orion. Το Orion θα ήταν το βασικό στοιχείο του προγράμματος που ετοιμάζονταν με τον προϋπολογισμό στα επίπεδα των Apollo/Διαστημικό Λεωφορείο για να επιστρέψει ο άνθρωπος στο Φεγγάρι και μετά να μεταβεί στην Άρη.
Τότε Boeing και Lockheed είδαν να έρχεται το αμερικανικό Κογκρέσο και να πατά φρένο στερώντας τη χρηματοδότηση από το πρόγραμμα. Το Orion ως πρόγραμμα έζησε αλλά όχι με ξεκάθαρα σχέδια. Η δε Boeing αποφάσισε να μείνει στο παιχνίδι και τη φάση CCDev, με την κάψουλα με ονομασία CST-100.
Τέλος, η εταιρία με το περισσότερο ενδιαφέρον που λαμβάνει χρήματα στη φάση CCDev2 είναι η διάσημη πλέον ιδιωτική SpaceX που δημιούργησε ο άνθρωπος του PayPal, ο πολυδισεκατομμυριούχος κύριος Elon Musk. Το SpaceX, προσφέρει ένα πλήρες σύστημα. Αν η NASA αποδεχθεί πως το σύστημα Falcon 9 και το Dragon είναι εντάξει για αστροναύτες, τα $75 εκατομμύρια που πήρε ο Musk δείχνουν πως το SpaceX είναι βασικός υποψήφιος αντικαταστάτης…