Για να τοποθετηθούμε εξ’αρχής: είμαστε σύμφωνοι μαζί του…
Ο μηχανικός της Google κος Steve Yegge δημοσίευσε τυχαία ένα manifesto για πράγματα που η κραταιά Google κάνει πράγματα λανθασμένα εσωτερικά και ειδικά το θέμα του Google+, – αλλά και γιατί είναι επιτυχία το Facebook.
Ο μηχανικός της Google και γνωστός blogger Steve Yegge δημοσίευσε χθες τη νύχτα ένα 4,550-λέξεων θέμα για το πως η εταιρία στην οποία δουλεύει κάνει λάθει στον χειρισμό του Google+ (αλλά και άλλα πράγματαl).
Το θέμα είναι πως αυτή η… επική ανάλυση που δημοσιεύτηκε και στο Google+, είναι μια ανάλυση για την οποία η Yegge ξέχασε (;) να κάνει disable την επιλογή“public” sharing option, και την είδαν όλοι.
Αργότερα έκανε delete το post, μετά έγινε re-published, με την άδεια του Yegge.
Αν και το πρώτο τμήμα μιλά για την Amazon (όπου ο Yegge ήταν για έξι χρόνια) το βασικό τμήμα είναι το manifesto για το πώς το Google+ δεν θα πετύχει γιατί δεν είναι μια πλατφόρμα για την οποία οι third-party developers μπορούν να κάνουν προϊόντα: είναι το ίδιο προϊόν.
Ο ίδιος κύριος λέει πως είναι ο λόγος που το Facebook ήταν επιτυχία: το Facebook έβαλε κάποιους να βρουν ιδέες, έκανα τη σκληρή δουλειά του προγραμματισμού και τα έβαλαν στο site. Η Google από την άλλη προσπαθεί να ελέγχει κάθε θέμα του Google+ και αυτό σκοτώνει την προσπάθεια της στο social networking – κάτι θυμίζει ο έλεγχος; μήπως την Apple;!
Διαβάστε παρακάτω το full post, από το DPreview…
“The Google+ platform is a pathetic afterthought. We had no API at all at launch, and last I checked, we had one measly API call.”
“Google+ is a knee-jerk reaction, a study in short-term thinking, predicated on the incorrect notion that Facebook is successful because they built a great product. But that’s not why they are successful. Facebook is successful because they built an entire constellation of products by allowing other people to do the work. So Facebook is different for everyone. Some people spend all their time on Mafia Wars. Some spend all their time on Farmville. There are hundreds or maybe thousands of different high-quality time sinks available, so there’s something there for everyone.”
- “The problem is that we are trying to predict what people want and deliver it for them…You can’t do that. Not really. Not reliably. There have been precious few people in the world, over the entire history of computing, who have been able to do it reliably. Steve Jobs was one of them. We don’t have a Steve Jobs here. I’m sorry, but we don’t.”
- “Amazon gets it. Amazon’s AWS (aws.amazon.com) is incredible. Just go look at it. Click around. It’s embarrassing. We don’t have any of that stuff.
- “Apple gets it, obviously. They’ve made some fundamentally non-open choices, particularly around their mobile platform. But they understand accessibility and they understand the power of third-party development and they eat their dogfood. And you know what? They make pretty good dogfood. Their APIs are a hell of a lot cleaner than Microsoft’s, and have been since time immemorial.
- “Facebook gets it. That’s what really worries me. That’s what got me off my lazy butt to write this thing. I hate blogging. I hate… plussing, or whatever it’s called when you do a massive rant in Google+ even though it’s a terrible venue for it but you do it anyway because in the end you really do want Google to be successful. And I do! I mean, Facebook wants me there, and it’d be pretty easy to just go. But Google is home, so I’m insisting that we have this little family intervention, uncomfortable as it might be.”
- “I’m just frankly describing what developers.google.com looks like to an outsider. It looks childish. Where’s the Maps APIs in there for Christ’s sake? Some of the things in there arelabs projects. And the APIs for everything I clicked were… they were paltry. They were obviously dog food. Not even good organic stuff. Compared to our internal APIs it’s all snouts and horse hooves.”
- “I’m not saying it’s too late for us, but the longer we wait, the closer we get to being Too Late.”