Αν και πολλοί είναι σκεπτικοί για αυτό που ισχυρίζεται η αμερικανικ΄γ Lockheed Martin Corp. το ενδιαφέρον είναι απίστευτο: οι ερευνητές της εταιρία μιλάνε για σύστημα πυρηνικής σύντηξης που θα χωρά στο πίσω μέρος από ένα φορτηγάκι σε μια δεκαετία.
Η εταιρία με έδτα τη Bethesda του Maryland και ο μεγαλύτερος προμηθευτής αμυντικού υλικού στον κόσμο, γνωστή για μαχητικά stealth και αναρίθμητα ‘εργαλεία πολέμου’, ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός compact fusion αντιδραστήρα στο άμεσο μέλλον εδώ και λίγο καιρό με πρωτότυπο που θα οδηγήσει σε λειτουργικό σύστημα σε 10 χρόνια.
Ο κος Thomas McGuire που είναι πίσω από το project της Lockheed και συγκεκριμένα του άκρως απόρρητου εργαστηρίου Skunk Works με έδρα το Palmdale της California είναι αρκετά βέβαιος για κάτι επαναστατικό όσο τίποτε άλλο στο θέμα της ενέργειας.
Η ενέργεια πυρηνικής σύντηξης – Fusion energy, δεν είναι φυσικά κάτι που κυνηγάνε για το καλό του… λογαριασμού της ΔΕΗ μας, τέτοια συστήματα θα μπορούν να δίνουν ‘διαστημική’ ενέργεια σε μαχητικά αεροσκάφη, πλοία, τανκ του μέλλοντος: “A next-generation airplane that doesn’t rely on fuel and can just stay aloft — unlimited range, unlimited endurance,” λέει το βίντεο που θα δείτε παρακάτω, “That’s what nuclear fusion can do for an airplane.”
McGuire goes on: “Ten years, we have great military vehicles. Twenty years, we have clean power for the world.”
Υπάρχουν βέβαια και άλλοι που είναι λιγότερο αισιόδοξοι: “I’m surprised that a company like this would release something that doesn’t have much context,” λέει ο κος Steven Cowley καθηγητής στον χώρο – plasma physics, στο Imperial College του Λονδίνου και διοικητής του Culham Centre for Fusion Energy στο Oxfordshire του Ηνωμένου Βασιλείου και ειδικός στον τμμέα – magnetic fusion energy.
“Normally, if someone says they’re doing well in fusion, they would quote some data, ‘We got a temperature of x and a confinement of y,’” he said, referring to how long a reactor can hold the heat of a reaction before it escapes. “There’s no such information.”
Η πυρηνική Σύντηξη είναι ο τρόπος με τον οποίο ‘μαζεύει’ ενέργεια ο Ήλιος, με την σύντηξη ατόμων, το αντίθετο στης σχάσης που έχουμε σήμερα και είναι η βάση της πυρηνικής ενέργειας των δεκαετιών που έχουν περάσει σε εμπορική χρήση.
Μέσα στο 2014, επιστήμονες στο Εργαστήριο Lawrence Livermore National Laboratory στην Καλιφόρνια είχαν μια επανάσταση αφού για πρώτη φορά δημιουργήθηκε με Σύντηξη περισσότερη ενέργεια από εκείνη που χρησιμοποιήθηκε για τη διαδικασία, το βασικό πρόβλημα μέχρι στιγμής με την τεχνολογία που υπάρχει.
Αυτό έγινε με χρήση 192 laser που ‘χτύπησαν’ ένα στοιχείο καυσίμου υδρογόνου για να ενεργοποιηθούν ισότοπα δευτέριου και τρίτιου. Αν μόλις το 1% της ενέργειας από τα laser εισχώρησαν στο στοιχείο, η τεχνική που ονομάζεται “alpha heating.”
Ακόμη και το καλύτερο πείραμα, το Joint European Torus, γνωστό και ως JET, το μεγαλύτερο “magnetic confinement plasma physics project” το 1997, είχε παράγει 16 megawatts για 2΄΄ με χρήση ενέργειας 24 megawatts είπε ο κος Cowley: “The whole problem with fusion is holding something at 200 million degrees in a stable way and not letting the heat leak out,” συμπλήρωσε.
Με βάση το βίντεο και όσα είδε ο κος Cowley σημείωσε πως η Lockheed φαίνεται να δουλεύει σε έναν σχεδιασμό που ονομάζεται field-reverse configuration, ή FRC, σύντηξη με χρήση plasma σε μαγνητικά πεδία κάτι που είχε δοκιμαστεί στα 1950s μέχρι και τα 1970s με maximum σταθερότητας το 1 millisecond. Ο άνθρωπος της Lockheed, κος McGuire περιγράφει το σύστημα ως “magnetic bottle.”
Η συσκευή “can contain high temperatures. You need hundreds of millions of degrees. We can release in a controlled fashion that energy,” σημείωσε, “It’s a high-beta concept, which means we use a high fraction of the magnetic field pressure. We use all of its potential, and that means we can make our devices 10 times smaller, so instead of something the size of a building, we have something the size of a large truck.”
Ακόμη βέβαια ο άνθρωπος σημειώνει πως δεν είναι όλα έτοιμα: “This is a high-risk, high-payoff endeavor,” σημειώνει, “that’s what we’re doing here, is testing that concept out to see if it really holds the promise that it appears to.”
Στη Νότια Γαλλία ετοιμάζουν ένα πείραμα με κόστος $20 δις, το International Thermonuclear Experimental Reactor, ή ITER, που θα ξεκινήσει να δουλεύει το 2024 στο Cadarache της Γαλλίας, διπλάσιο από το JET και θα παράγει 500 megawatts με κατανάλωση 50 megawatts αν όλα πάνε καλά.
Πάντως η Lockheed υπάρχει ενδεχόμενο να θέλει να τονώσει το ενδιαφέρον για να πάρει χρηματοδότηση. Ο κος McGuire δουλεύει πάντως στο όλο σχέδιο με αυτοπεποίθηση: “for about four years, but were now going public to find potential partners in industry and government for their work,” σύμφωνα με το Reuters article.
Η εταιρία το διαφημίζει μετά την πρωτοβουλία των αμερικανικής Energy Department’s Advanced Research Projects Agency, ARPA-E να δέχεταιπροτάσεις για $30 εκατομμύρια συμβόλαιο ώστε “to develop and demonstrate low-cost tools to aid in the development of fusion power.” Για να δούμε.