Η βρετανική McLaren, ένας θρύλος στον χώρο και μια από τις κορυφαίες εταιρίες των αγώνων αυτοκινήτων παρουσιάζει το νέο της μονοθέσιο, την MCL32 το νέο της όπλο σε έναν χώρο όπου δαπανώνται αστρονομικά ποσά για Έρευνα και Ανάπτυξη. Όσοι ανήκουν στο δυναμικό μιας ομάδας του αθλήματος με ετήσιο τζίρο $1.7 δισεκατομμυρίων, γνωρίζουν πως πρόκειται για ένα από τα ανταγωνιστικότερα περιβάλλοντα εργασίας που υπάρχουν αυτή στη στιγμή στον κόσμο. Από την άλλη το να είσαι μέλος σε μια ομάδα μπορεί να σε οδηγήσει σε μια καριέρα που έχει δεν έχει ταβάνι. Ο Γιώργος Σίμος, ο Έλληνας αεροδυναμιστής της McLaren, μίλησε στο ΑΠΕ ΜΠΕ και περιέγραψε την πορεία του , τη συνεργασία του με εξαιρετικούς επιστήμονες από όλο τον κόσμο που εργάζονται πάνω σε τεχνολογίες που αύριο θα αλλάξουν και δικά μας αυτοκίνητα. Έφυγε από την Ελλάδα το 2009 για να ξεκινήσει το μεταπτυχιακό του, από το 2010 εργάζεται λοιπόν στη ‘μαγική’ Formula 1, και απαντά σε όλες τις ερωτήσεις.
Για την πορεία, τα βήματα και τις προκλήσεις από το 2009 μέχρι και την επιτυχία
“Η επιλογή έγινε όχι μόνο επειδή δεν εύρισκα δουλειά, έγινε επειδή είχα έναν συγκεκριμένο σκοπό να πετύχω κάποιο στόχο στη ζωή μου, να πάω να εργαστώ στη Formula 1. Έκανα το μεταπτυχιακό μου στο Σαουθάμπτον και μετά ξεκίνησα κατευθείαν στην ομάδα της Renault στη Formula 1 σαν junior αεροδυναμιστής. Έμεινα εκεί τεσσεράμισι χρόνια, όταν έφυγα από τη Renault που έγινε μετέπειτα η ομάδα της Lotus, είχα γίνει project leader αεροδυναμιστής. Από την Ιανουάριο του 2015 βρίσκομαι στη MacLaren σαν senior αεροδυναμιστής και έχει πλέον κλείσει δυόμιση χρόνια. Σε σύνολο βρίσκομαι στο κομμάτι της αεροδυναμικής σχεδίασης στον χώρο της Formula 1 εδώ και επτάμισι χρόνια.”
Για την καθημερινότητα της ζωής στο Woking της Βρετανίας και τη σύγκριση με την Ελλάδα
“Έχει μεγάλες διαφορές η πραγματικότητα όταν συγκρίνεις την Ελλάδα με την Αγγλία, η καθημερινότητα είναι πολύ διαφορετική στην Αγγλία και λόγω κλίματος και λόγω πολιτισμού, πολλοί άνθρωποι από διαφορετικές χώρες του κόσμου. Μπορούμε μόνο να κερδίσουμε από συνεργασίες στο εξωτερικό. Κάποια στιγμή όταν επιστρέψουμε στην Ελλάδα μπορούμε να κερδίσουμε από τον διαφορετικό τρόπο σκέψης.”
Για το πόσο απαιτητική είναι η εργασίας στο σπορ που βρίσκεται στην αιχμή της τεχνολογίας
“Η καθημερινότητα είναι πιο γρήγορη από άλλες βιομηχανίες. Κάθε μέρα προσπαθείς να σχεδιάσεις κάτι διαφορετικό. Μπορεί να είναι μια πολύ μικρή διαφορά, να μετακινήσεις κάποια χιλιοστά, να αλλάξεις κάποιες γωνίες, μια αεροτομή. Κάθε μέρα τρέχει αλλαγές, προσομοιώσεις (simulations), την τεχνολογία CFT πρέπει να παρατηρείς τη ροή του αέρα σε αυτό που έχει σχεδιάσει. Την επόμενη ημέρα έχεις τα αποτελέσματα απευθείας και πρέπει να σκεφτείς με βάση αυτά τι άλλο μπορείς να κάνεις. Μετά έχεις την αεροσήραγγα, έχεις αποτελέσματα που έρχονται από παντού και φυσικά όταν ξεκινήσει να τρέχει το αυτοκίνητο στην πίστα έχεις πρέπει να έχεις update για αυτό το αυτοκίνητο. Ουσιαστικά κάθε δύο εβδομάδες που βλέπεις κάτι καινούργιο στα άλλα (ανταγωνιστικά) αυτοκίνητα πρέπει να σκεφτείς τι έχουν κάνει οι άλλοι, για ποιο λόγο σχεδιάζουν κάτι διαφορετικά, να δεις αν υπάρχει κάποια διαφορετική ιδέα. Ουσιαστικά ‘τρέχεις’ μαζί με το αυτοκίνητο..”
Ένας κόσμος συναρπαστικός ή μήπως υπερβολικά γρήγορος;
“Είναι συναρπαστικός, είναι και αρκετά κουραστικός γιατί πρέπει συνέχεια να είσαι πιο μπροστά, να κάνεις συνέχεια πρόοδο. Δεν μιλάμε για έναν, δύο, τρεις μήνες να ‘βλέπεις’ το αποτέλεσμα, μιλάμε καμιά φορά και για βελτιώσεις μέσα σε μια, δύο εβδομάδες. Συναρπαστικό γιατί το κυνηγάς, θέλει όμως τελικά υπομονή. Υπομονή γιατί θέλει καμιά φορά και χρόνο για πετύχεις το καλύτερο αποτέλεσμα, μπορεί όμως να το βρεις και γρήγορα. Θέλει το κατάλληλο ‘balance’ όπως λέμε στον χώρο. Το σημαντικό είναι να πατάς γερά στα πόδια σου, να έχεις εμπιστοσύνη σε αυτό που κάνεις γιατί καμιά φορά δεν έρχονται γρήγορα τα αποτελέσματα.”
Πως θα είναι τα αυτοκίνητα είκοσι χρόνια από τώρα;
“Στην Formula 1 θα είναι τελείως διαφορετικά, λόγω κανονισμών, στα συμβατικά αυτοκίνητα, ήδη κοιτάνε project και σε άλλες εταιρίες για δέκα χρόνια μετά. Είναι πάντως πολύ δύσκολο να γνωρίζεις τι θα συμβεί.”
Για τους Έλληνες, ο ‘έρωτας’ μας με το αυτοκίνητο, το να αποκτήσουμε θέση σε αυτή τη βιομηχανία
“Γίνεται. Πάντα στην Ελλάδα υπάρχει η έλλειψη της επένδυσης, μυαλά υπάρχουν πάρα πολλά, από πολλά άλλα παιδιά που υπάρχουν στο εξωτερικό ξέρουμε πως δεν θεωρούν πως το επίπεδο μας είναι χειρότερο από άλλα άτομα που εργάζονται στο χώρο εκτός Ελλάδας. Η γνώση υπάρχει, απλά χρειάζεται να τη χρησιμοποιήσουμε επειδή χρειάζονται και μεγάλες επενδύσεις, μετά φαντάζομαι το κοινό θα βρεθεί, δεν έχει σημασία τόσο να σχεδιάσεις ή να κατασκευάσεις κάτι. Ταυτόχρονα επειδή ξέρουν πλέον τους Έλληνες μηχανικούς πιθανόν να τους εμπιστεύονται κιόλας.”
Η συμβουλή που θα δώσει σε νεαρότερα παιδιά και ένα μυστικό επιτυχίας..
“Μπορούμε μόνο να κερδίσουμε από συνεργασίες στο εξωτερικό. Κάποια στιγμή όταν επιστρέψουμε στην Ελλάδα μπορούμε να κερδίσουμε από τον διαφορετικό τρόπο σκέψης. Για τα νέα παιδιά, το βασικό είναι να ψάχνουν, να διαλέγουν αυτό που τους συναρπάζει. Καμιά φορά διαλέγεις τι θέλεις αλλά δεν ξέρεις τι θα συμβεί μετά. Εγώ έβλεπα Formula 1 και λέω ‘αυτό είναι που μου αρέσει’. Το θέμα είναι να βλέπουν τι τους αρέσει και να το κυνηγάνε αυτό. Μόνο έτσι μπορείς να πετύχεις κάτι, θέλει προσπάθεια μεγάλη. Αλλά θέλει και να είναι κάτι που σε συναρπάζει. Οι γονείς το μόνο που έχει σημασία είναι να υποστηρίζουν. Να καταλαβαίνουν τις ανάγκες τους, να παρέχουν φυσικά συμβουλές για το πώς τα βλέπουν από τη μεριά τους αλλά να δίνουν περισσότερο σημασία στο τι τους καλύπτει.”
Τι θα έλεγε στην πολιτική ηγεσία της χώρας αν είχε μερικά λεπτά μαζί τους;
“Να κοιτάξουν πόσα άτομα φεύγουν στο εξωτερικό αυτή την περίοδο γιατί φεύγουνε πολλά παιδιά, ίσως δε είναι και δύσκολο να επιστρέψουν. Η δεκαετία αυτή είναι δύσκολη αλλά το βασικό πρόβλημα είναι να μην διαιωνιστεί η κατάσταση. Δύσκολο να πει κανείς ‘θα επιστρέψω από μόνος μου’. Ας δουν τι κάνουν τα παιδιά σήμερα στα πανεπιστήμια…”