Σιγά, σιγά αρχίζουνε να έχουμε περισσότερα για το βρετανικό μαχητικό 6th Gen. Οι εταιρίες που βρίσκονται πίσω από…
…το project φαίνεται πως μας δείχνουν πια πως και τι σκέφτονται. Το τελευταίο νέο είναι κάτι που ετοιμάζεται για το ραντάρ. Οι κατασκευαστές μας λένε πως τα ηλεκτρονικά θα είναι τόσο εξελιγμένα που θα χειρίζεται δεδομένα “as much data per second as a city”!
Το μαχητικό που αναπτύσσεται για τη Royal Air Force (RAF) σχεδιάζεται για να συνεργάζεται και με το F-35 Lightning II αλλά και με τα Typhoon στα 2030s. Θα είναι stealth, θα μεταφέρει hypersonic πυραύλους και θα μεταφέρει “drone swarms” ενώ θα έχει σημαντικά μεγαλύτερη ισχύ για να φέρει όπλα laser.
Διθέσιο, με delta πτέρυγες και “reconfigurable artificial intelligence” όπως και “cyber-hardened communications”, το Tempest θα λειτουργεί και ως ένα εναέριο κέντρο ελέγχου και διοίκησης με τον πιλότο να λειτουργεί περισσότερο σαν διοικητή παρά σαν χειριστή ειδικό στις αερομαχίες.
Να θυμίσουμε πως η Team Tempest είναι μια συνεργασία των BAE Systems, Leonardo, MBDA, Rolls-Royce που εργάζονται με τη RAF αλλά και δεκάδες άλλες μικρές εταιρίες όπως ΚΑΙ εκπαιδευτικούς οργανισμούς (σ.σ academic institutions).
Νέα γενιά ραντάρ
Το νέο ραντάρ ετοιμάζεται κατά κύριο λόγο από την Leonardo UK. Called the Multi-Function Radio Frequency System και οι δημιουργοί του ισχυρίζονται πως μπορεί να χειριστεί 10,000 μεγαλύτερο όγκο δεδομένων σε σχέση με τα υπάρχοντα συστήματα. Επεξεργάζεται δε περισσότερα δεδομένα – data per second – από όσα έχει το internet traffic μιας πόλης με το μέγεθος του Εδιμβούργου. Οι υπεύθυνοι έχουν μάλιστα πολλά υποσυστήματα που ήδη δοκιμάζουν ενώ θα ‘πετάξει’ σε πλατφόρμες σε λίγα χρόνια. Η Ομάδα ανάπτυξης ισχυρίζεται δε πως χάρη σε νέες μεθόδους συνεργασίας το ραντάρ κοστίζει 25% λιγότερο σε σχέση με αντίστοιχα προγράμματα.
Πιλοτήριο που ‘φορά’ ο χειριστής
Το άλλο ενδιαφέρον στοιχείο του Tempest είναι το επονομαζόμενο ‘wearable cockpit’ της BAE Systems που αντιθιστά τα περισσότερα από τα κλασικά χειριστήρια με οθόνες augmented και virtual reality μέσα στο κράνος του χειριστή.
Αυτή η αλλαγή και μειώνει το βάρος και δίνει τη δυνατότητα όλο το σύστημα να παραμετροποιείται για κάθε αποστολή. Η ιδέα μάλιστα είναι να συνδυαστεί και με έναν… virtual co-pilot – ναι, κάτι σαν τον βοηθό του Ironman στις ταινίες της Marvel- που θα παρουσιάζεται ως avatar και θα διαδρά με τον πιλότο.
Νέοι κινητήρες
Η Rolls-Royce εργάζεται ταυτόχρονα σε ένα νέο σύστημα πρόωσης για το Tempest που θα δουλεύει σε πιο υψηλές θερμοκρασίες σε σχέση με τους σημερινούς και θα είναι ΚΑΙ πιο ecoφιλικός αφού οι ρύποι θα είναι μειωμένοι. Για τον στόχο αυτό φυσικά εξετάζουν 3D-printed τμήματα αλλά και συνθετικά υλικά νέας γενιάς για να μειωθεί το βάρος και να φτάσει ο κινητήρας σε υψηλότερες όπως είπαμε θερμοκρασίες.
Η BAE Systems λέει πως ήδη δουλεύουν πάνω σε 60 τεχνολογίες – technology demonstrations – σε ότι αφορά αισθητήρες διαχείριση δεδομενων, αυτονομία.
Φαίνεται λοιπόν πως και το Tempest προχωρά.