«Πέρα από χειριστής μαχητικού, καθώς προέρχομαι από τις Άλπεις, είμαι και προπονητής… σκι. Από αυτή μου την ιδιότητα προέρχεται και το callsign μου, το «Schuss», αφού αυτή είναι στο σκι η θέση με την οποία κινούμαστε με ταχύτητα!» ξεκαθαρίζει ο Γάλλος πιλότος του Rafale Solo Display για το 2021, ξεκινώντας την κουβέντα μας και σχολιάζοντας το… αμετάφραστο παρατσούκλι του. Ο Jérômeme Thoule, λίγο…
…πριν προσδεθεί στο χειριστήριο του μαχητικού Rafale για να πετάξει από την αεροπορική βάση της Τανάγρας εξήγησε πως η απόφαση για την άφιξη της ομάδας στην Ελλάδα ελήφθη με… συνοπτικές διαδικασίες καθώς όπως λέει, και μετά την απόκτηση των συγκεκριμένων μαχητικών από τη χώρα, «γνωρίζαμε πως το κοινό ανυπομονούσε να δει από κοντά το αεροσκάφος». «Είναι ένα μαχητικό με πολύ σημαντικές ‘ικανότητες’ να επιδείξει και για αυτό το λόγο ήταν και μια πολύ καλή στιγμή να έρθουμε και να δείξουμε όσα μπορεί να κάνει», εξηγεί ο «Schuss».
«Το Rafale μπορεί να δώσει στην Ελλάδα την «αιχμή» που χρειάζεται, είναι ένα μαχητικό όλων των ρόλων, omnirole, όπως το αποκαλούμε. Μπορείς να απογειωθείς και να εκτελέσεις κάθεμια αποστολή, να κάνεις κρούση και την ίδια στιγμή να αμύνεσαι απέναντι σε μια red (σ.σ αντίπαλη) δύναμη με πυραύλους, όλα αυτά με ένα εύκολο στη χρήση μαχητικό. Είναι το τέλειο αεροσκάφος για ένα χειριστή μαχητικού. Το αεροσκάφος είναι σήμερα ένα από τα καλύτερα στο είδος του και ελπίζω πως μπορεί να πετύχει την υπεροχή για την ελληνική Πολεμική Αεροπορία χάρη και στα όπλα που έχει στη διάθεση ο πιλότος του», καταλήγει ο έμπειρος Γάλλος πιλότος.
Ο «Schuss» θα σχολιάσει στη συνέχεια… διπλωματικά τις διαφορετικές πινελιές του γαλάζιου, με τις οποίες έχει ντυθεί το μαχητικό επίδειξης και το, αν αυτές είχαν σαν έμπνευση την συμφωνία με την Ελλάδα. Αν και στιγμιαία με ένα πλατύ χαμόγελο… ‘αποδέχτηκε’ πως αυτό ισχύει για την παρουσία της Rafale Demo στην Ελλάδα, στη συνέχεια θα σπεύσει να εξηγήσει πως η εναλλαγή του μπλε και του γαλάζιου πάνω στα φτερά και την άτρακτο του μαχητικού έχει επιλεγεί επειδή «η γαλλική Πολεμική Αεροπορία έχει πια μετονομαστεί σε Armée de l’Air et de l’Espace και για την χώρα το Διάστημα είναι πια ένα νέο υψηλότερο ‘υψόμετρο’..».
Η υπεροχή αλά γαλλικά
Λίγο πιο μακριά ένα μεγάλο πλήθος στέκεται γύρω από το σταθμευμένο γαλλικό μαχητικό της ομάδας Rafale Demo που «ξεκουράζεται» κάτω από τον καταγάλανο ελληνικό ουρανό και φωτογραφίζει την ομάδα. Εδώ βρίσκεται το έτερο μέλος του διδύμου, ο χειριστής Sébastien Nativel, ο «Babouc» όπως είναι το callsign (σ.σ ‘παρατσούκλι) του χειριστή που συνομιλεί με τους τεχνικούς ώστε να βεβαιωθεί πως, όλα είναι καλά με την ιπτάμενη μηχανή που σε λίγο θα ‘χορέψει’ στους αιθέρες. Ο «Babouc» θα κατευθυνθεί στο κοινό για μερικές φωτογραφίες, αυτόγραφα και λίγες κουβέντες. «H Ομάδα Rafale Solo Display είναι πολύ χαρούμενη που ήρθε στη χώρα σας. Οι αποχρώσεις του γαλάζιου πάνω στο αεροσκάφος; Μα… για την Ελλάδα!» σχολιάζει από την πλευρά του με χαμογελαστός ο Γάλλος πιλότος απαντώντας στην ίδια ερώτηση.
«Στην Ελλάδα παρουσιάσαμε το νέο μας, ειδικά για το 2021 πρόγραμμα αεροπορικής επίδειξης, είναι πρόγραμμα που οι θεατές θα δούν πως είναι… ‘φτιαγμένο’ για την Ελλάδα!» θα εξηγήσει ο «Babouc». «Η ομάδα μας αποτελείται από έναν ‘προπονητή’, ένα προϊστάμενο που στην συγκεκριμένη περίπτωση είμαι εγώ, όντας ο προηγούμενος χειριστής του Solo Display για τα έτη 2018 και 2019. Για το 2020 και το 2021 πετά ο συνάδελφος μου, ο έτερος χειριστής, ο «Schuss» που στη συνέχεια θα γίνει εκείνος με την σειρά του ο προπονητής για έναν νέο χειριστή. Μαζί μας ταξιδεύουν και 10 τεχνικοί, σε περίπτωση που χρειαστεί κάποια επισκευή», εξηγεί ο «Babouc» που, όπως και ο συνάδελφος του έχει, πέρα από το πτητικό κομμάτι ως βασικό ρόλο να επικοινωνεί με τα ΜΜΕ όπως και με τους χιλιάδες απλούς λάτρεις της αεροπορικής ιδέας.
Ο πιλότος στη συνέχεια περιγράφει γιατί το ιπτάμενο… γραφείο του με τα εντυπωσιακά χρώματα είναι, σύμφωνα με την γαλλική οπτική, ικανότερο από άλλα μαχητικά της γενιάς του. «Είναι ένα αεροσκάφος της 4ης Γενιάς που εδώ, στην έκδοση F-3R που παραλαμβάνει και η Ελλάδα είναι πιο ικανό από ποτέ. Έχουμε προσθέσει νέα στοιχεία, που αφορούν την ασφάλεια για το αεροσκάφος και τον πιλότο, όπως το σύστημα GCAS, το σύστημα Αποφυγής Σύγκρουσης με το Έδαφος μεταξύ άλλων. Η Αεροπορία γενικά οδεύει προς ένα πιο hi tech μέλλον και αυτό είναι και το δυνατό στοιχείο του Rafale. Μπορεί να προσαρμόζεται και αναβαθμίζεται κάθε φορά, η πρώτη έκδοση να φανταστείτε, η F-1 από τις αρχές των 2000s ήταν εντελώς διαφορετική από την συγκεκριμένη έκδοση. Αισθητικά είναι το ίδιο αεροσκάφος, εσωτερικά όμως είναι εντελώς διαφορετικό μαχητικό. Θα αλλάξει ξανά, θα αποκτήσει και άλλες αναβαθμίσεις ξανά και ξανά στο μέλλον…» εξήγησε ο πολύπειρος χειριστής μαχητικών αεροσκαφών της γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Σωτήρης Κυριακίδης