Τον χώρο της διαστημικής και της αμυντικής βιομηχανίας όπως και τις νέες προοπτικές συνεργασίας Ελλάδας – Γαλλίας στο συγκεκριμένο επιχειρηματικό και τεχνολογικό πεδίο κάλυψε το πρώτο πάνελ του Thessaloniki Helexpo Forum. Ανοίγοντας χθες το πρώτο πάνελ…

…του Forum με θέμα «Η διαστημική και αμυντική βιομηχανία/Νέες προοπτικές συνεργασίας Ελλάδας-Γαλλίας», ο γενικός διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων του ΥΠΕΘΑ, αντιναύαρχος ε.α., Αριστείδης Αλεξόπουλος, αναφέρθηκε στις “δύο πολύ μεγάλες συμβάσεις”, την προμήθεια των μαχητικών Rafale και φρεγατών FDI Belharra: “Κάνουμε διαρκώς συζητήσεις με τις εταιρίες που εμπλέκονται. Πηγαίνουμε αρκετά καλά”, ανέφερε ο κ.Αλεξόπουλος που σημείωσε πως το ποσοστό συμμετοχής ελληνικών εταιριών στο πρόγραμμα θα “πρέπει να είναι όσο το δυνατόν μεγαλύτερο”.

Το πρόγραμμα των φρεγατών FDI Belharra HN, η ελληνική συμμετοχή και η διάσταση του Διαστήματος

“Υπάρχει πρόοδος. Είναι σημαντικό για τη Ελλάδα να έχει την συντήρηση των συστημάτων”, προσέθεσε ο γενικός διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων του ΥΠΕΘΑ που εξήγησε πως στην παρούσα φάση δεν ήταν δυνατή η συμμετοχή των ναυπηγείων. Ο κ.Αλεξόπουλος ανέφερε πως σε ότι αφορά το πρόγραμμα των φρεγατών FDI Belharra HN για την ελληνική συμμετοχή η ελπίδα είναι να ανέλθει στο 15% με 18%. “Τα ναυπηγεία δεν ήταν έτοιμα να αναλάβουν ένα τέτοιο έργο. Αν ήταν θα ήταν ένα 20 με 25% ακόμη”, εξήγησε ο γενικός διευθυντής της ΓΔΑΕΕ. “Οι Σύνδεσμοι Αμυντικού Υλικού ήταν μαζί μας σε όλη τη διαδικασία, θέλω να τους ευχαριστήσω. Υπογράφονται συμβάσεις, περιμένουμε και προσδοκούμε να αυξηθεί η συνεργασία και η συμμετοχή έργου. Σίγουρα υπάρχει περιθώριο μεγαλύτερης συνεργασίας”, προσέθεσε ο κ. Αλεξόπουλος.

Σε ότι αφορά τα διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα στον αμυντικό τομέα, προγράμματα όπως εκείνα που έχουν βάση το Ευρωπαϊκό Ταμείο ‘Αμυνας, ο κ.Αλεξόπουλος ήταν αισιόδοξος. “Πάμε πολύ καλά εδώ. Είμαστε πέμπτοι μετά τους μεγάλους, η χώρα μας πάει πολύ καλά. Χαρακτηριστικά στο τελευταίο πρόγραμμα ενώ θα διαθέσουμε ως χώρα 4,5 εκατομμύρια οι ελληνικές εταιρίες θα πάρουν χρηματοδότηση 45.000.000 σε προγράμματα. Είμαστε σε αρκετά προγράμματα για το μέγεθός μας”, ανέφερε ο γενικός διευθυντής της ΓΔΑΕΕ.

Ο αντιναύαρχος ε.α ενδεικτικά αναφέρθηκε σε πρόγραμμα που αφορά την επίγνωση του θαλάσσιου περιβάλλοντος που “έχει σχέση με τις φρεγάτες και θα αφορά συνεργασία με το Διάστημα” όπως και σε έτερο πρόγραμμα που αφορά ένα ειδικό λογισμικό που θα χρησιμοποιηθεί από τις Ειδικές Μονάδες Επιχειρήσεων της τάξης των 20 εκατομμυρίων στο οποίο η Ελλάδα είναι επικεφαλής. “Οι Γάλλοι να συνεχίσουν να υποστηρίζουν την συμμετοχή των ελληνικών εταιριών στην Ελλάδα,” σημείωσε μπροστά στο πάνελ του Thessaloniki Helexpo Forum ο κ.Αλεξόπουλος.

Σε ότι αφορά τη διάσταση του Διαστήματος, ο γενικός διευθυντής της ΓΔΑΕΕ ανέφερε πως η διαστημική τεχνολογία είναι σημαντική γιατί είναι διπλής χρήσης.”Η Γαλλία είναι πρωτοπόρος στη διαστημική τεχνολογία. Η συνεργασία ξεκίνησε με το πρόγραμμα Helios ενώ προχωρούν οι διαδικασίες για συμμετοχή με το πρόγραμμα CSO (σ.σ Composante Spatiale Optique, σύστημα των γαλλικών ΕΔ με δορυφόρους γεωπαρατήρησης 3ης Γενιάς). Είναι σε εξέλιξη συνεργασία σε ένα πρόγραμμα πολλών αισθητήρων (σ.σ τα δεδομένα των οποίων) θα μεταφέρονται στο Διάστημα. Οι διαστημικές εφαρμογές είναι διττής χρήσης όποτε είναι χρήσιμες και στην άμυνα”, εξήγησε ο ο κ.Αλεξόπουλος.

“Σε τέτοιες μεγάλες αγορές υπάρχουν προσδοκίες”

Από την πλευρά του ο κ.Χρήστος Πουλιανίτης αντιστράτηγος ε.α., εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ εστίασε στη συμμετοχή της Ελλάδας στη μεταφορά τεχνογνωσίας και τεχνολογίας. “Δημιουργούνται προσδοκίες και σε τέτοιες μεγάλες αγορές υπάρχουν προσδοκίες. Οι αγορές δεν θα μείνουν εδώ. Υπάρχει η option (σ.σ προαίρεση) για μια 4η φρεγάτα FDI Belharra HN, το πρόγραμμα των κορβετών και απόκτηση μιας ακόμη Μοίρας μαχητικών αεροσκαφών. Δεν γνωρίζουμε τι θα επιλεγεί τελικά, αυτό είναι θέμα των επιτελείων. Οι αγορές αυτές έχουν επιχειρησιακό όριο δεκαετιών. Είναι εκ των ουκ άνευ η συζήτηση για FOS (Μελλοντική Υποστήριξη Συστημάτων) και για μια μελλοντική αναβάθμιση. Αυτά κοστίζουν πολλά χρήματα. Αυτά τα όπλα θα πρέπει να έχουν και σύνδεση με το Διάστημα για να επιχειρούν για την Ελλάδα σε ένα δύσκολο πεδίο. Αυτό είναι ένα πεδίον δόξης λαμπρό (σ.σ. για τη συμμετοχή ελληνικών εταιριών και προμηθευτών). Ο ΣΥΡΙΖΑ είπε ‘όχι’ στα επιπλέον 6 αεροσκάφη Rafale επί της διαδικασίας. Είναι σημαντική στις αγορές η ποσότητα πάνω στην οποία γίνεται διαπραγμάτευση”, ανέφερε ο κ.Πουλιανίτης.

Ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στο πάνελ προσέθεσε πως είναι σημαντική η συμμετοχή στη μεταφορά τεχνογνωσίας και τεχνολογίας στη χώρα σε εταιρίες του χώρου. “Χωρίς αυτό δεν είναι δυνατό να λειτουργούν τέτοια συστήματα. Εμείς θα χρησιμοποιήσουμε αυτά τα συστήματα σε ένα πεδίο όπου διεξάγεται ένας έμμεσος πόλεμος. Θέλουμε να έχουμε τα συστήματα πάντα επιχειρησιακά και να έχουν πάντα τον σωστό φόρτο όπλων. Στον τομέα της συμπαραγωγής, δεν είναι λογικό η συνεργασία να έπεται της συμφωνίας. Θέλουμε το απαιτούμενο υποκατασκευαστικό έργο και τα αντισταθμιστικά”, συμπλήρωσε ο κ.Πουλιανίτης.

Ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ αναφέρθηκε και στην ευρωπαϊκή συνεργασία για την άμυνα με βάση τη PESCO (Permanent Structured Cooperation ή Μόνιμη διαρθρωμένη συνεργασία στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας). “Η PESCO χρηματοδοτεί σε μεγάλο βαθμό κοινά προγράμματα. Στο πρόγραμμα της ευρωκορβέτας για παράδειγμα συμμετέχουν τέσσερις χώρες. Έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση. Η σχεδίαση και υλοποίηση παίρνουν αρκετά χρόνια προχωράνε όμως όταν υπάρχει χρηματοδότηση. Εδώ αυτό που δεν θέλουμε να δούμε πρόθεση συμμετοχής από χώρες που λειτουργούν ως τροχοπέδη, που στην πραγματικότητα δεν θέλουν να προχωρήσουν. Δεν θέλουμε συμμετοχή τρίτων χώρων π.χ που δεν συμμερίζονται τις ίδιες αξίες όπως η Τουρκία”, εξήγησε ο αντιστράτηγος ε.α.



Οι ελληνικές εταιρίες και οι ελληνογαλλικές προοπτικές βιομηχανικής συνεργασίας

Από την πλευρά της εταιρίας του ο Laurent Mourre, εμπορικός διευθυντής του ομίλου Naval Group για την Ευρώπη και τη Β. Αμερική (Vice President of Sales for Europe and North America) αναφέρθηκε σε έναν μακρόπνοο σχεδιασμό.”Συνεργαζόμαστε εδώ και περισσότερα από 20 χρόνια με τις ελληνικές αρχές. Η ιστορία μας με την Ελλάδα δεν ξεκινά με τη μεγάλη σύμβαση του περασμένου Μαρτίου στο πλαίσιο μας ιδιαίτερης σχέσης μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας. Στην Ευρώπη πρέπει να υπάρξει μια περίοδος ενοποίησης σε ότι άφορα την αμυντική τεχνολογία. Υπογράφονται και έχουν υπογραφεί συμβάσεις. θα υπογραφούν και άλλες στους επόμενους μήνες. Το πλαίσιο αυτό συνεργασίας με την Ελλάδα δεν αφορά μόνο κατασκευαστικά προγράμματα στην Ελλάδα. Μιλάμε για ένα μακρόπνοο σχέδιο και για την δική μας εταιρία. Μιλάμε για χρονικά διαστήματα πολύ μεγάλα που μπορεί να πάνε και 30 με 40 χρόνια. Ελπίζουμε πως και άλλα συστήματα θα μπορούν να αναπτυχθούν στο μέλλον σε συνεργασία με τη Ελλάδα,” τόνισε το υψηλόβαθμο στέλεχος του γαλλικού επιχειρηματικού Ομίλου.

Ο κ.Mourre ερωτηθείς για την βεντάλια των συνεργασιών που είτε έχουν αναπτυχθεί, είτε εξετάζονται μίλησε για πλειάδα επαφών. “Έχουμε αξιολογήσει 50 εταιρίες. Έχουμε υπογράψει συμβάσεις ήδη, όπως και κάποιες συνεργασίες και στον τομέα της Έρευνας και Εξέλιξης. Υπάρχουν και άλλες εταιρίες (σ.σ με τις οποίες εξετάζεται μια συνεργασία) βεβαίως”, προσέθεσε.

Από την πλευρά του ο κ.Patrick Defranoux CEO της THALES HELLAS S.A εστίασε στην νέα διαστημική εποχή και τα όσα το New Space μπορεί να φέρει για την Ελλάδα στο επίπεδο των ελληνογαλλικών συνεργασιών. Ανέφερε πως η εταιρία του είναι παρούσα στην Ελλάδα εδώ και 45 χρόνια και στη θάλασσα αλλά και σε άλλους τομείς ενώ διατήρησε την παρουσία της και κατά τη διάρκεια της κρίσης μέσω θυγατρικής της με 50 άτομα που εγκαταστάθηκε στο Κορωπί Αττικής. Εξήγησε πως η εταιρία του συμμετέχει “στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων της Ελλάδας” και στον τομέα της ‘Αμυνας αλλά και σε τομείς όπως του Ηλεκτρονικού Πολέμου μεταξύ άλλων, μια συνεργασία με πολλές ομάδες σε πολλά επίπεδα στη χώρα.

“Οι φιλοδοξίες πλέον αφορούν το λεγόμενο New Space, όπως οι νανοδορυφόροι. Είναι ένα πέρασμα από τους μεγάλους δορυφόρους των 3+ τόνων σε δορυφόρους των 200 με 250 κιλών. Η εμπειρία μας μπορεί να δώσει πάρα πολλά και σε αυτό το νέο πλαίσιο. Περνάμε από δορυφόρους μοναδικής επικοινωνίας σε ένα σύνολο, σε έναν αστερισμό δορυφόρων. Υπάρχει βεβαίως και το στοιχείο παρατήρησης και παρακολούθησης που συνδέονται με την ασφάλεια, την άμυνα μας χώρας. Η φιλοδοξία μας είναι να αναπτύξουμε ένα πλαίσιο βιομηχανίας σε ότι αφορά αυτούς τους μικρούς δορυφόρους (σ.σ στην Ελλάδα). Σε αυτό το πλαίσιο υπάρχουν και εταιρίες από την Βόρεια Ελλάδα που στο πλαίσιο των space cluster θα μπορούν να συμμετέχουν. Το πρόγραμμα των Small Sat είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον από αυτή την άποψη”, τόνισε ο κ.Defranoux.

“Πρόσβαση στο Διάστημα, είτε για επιτήρηση είτε για επιβίωση”

“Το Διάστημα είναι άμυνα και η άμυνα είναι Διάστημα”, τόνισε από την πλευρά του ο Δρ. Αθανάσιος Πότσης, πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Βιομηχανιών Διαστημικής Τεχνολογίας και Εφαρμογών (ΕΒΙΔΙΤΕ). “Είναι σημαντικό για την ασφάλεια της χώρας να έχεις πρόσβαση στο Διάστημα, είτε για επιτήρηση είτε για επιβίωση. Για τη χώρα μας σχετίζεται με την άμυνα, την ασφάλεια και την οικονομία, ανέφερε στην τοποθέτηση του ο πρόεδρος της ΕΒΙΔΙΤΕ. “Έχουμε 45 μικρομεσαίες εταιρίες, επιστημονικό προσωπικό πολύ υψηλού επιπέδου: Space tech “Made in Greece !” ανέφερε ο κ.Πότσης που τόνισε πως στη χώρα μας σήμερα 2500 επιστήμονες αξιοποιούν εθνικά και κοινοτικά κονδύλια. “Έχουμε φτιάξει ένα οικοσύστημα που θα δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες και ένα space incubator. Έχουμε ένα space cluster σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια που δημιουργεί ελληνικό know how, κάτι που θα ήταν αδύνατο τα προηγούμενα χρόνια”, προσέθεσε ο πρόεδρος της ΕΒΙΔΙΤΕ.

“Ασφαλείς επικοινωνίες, τηλεπισκόπηση, τομείς όπως η ναυτιλία που για εμάς είναι στρατηγικής σημασίας. Στη χώρας μας συνεπώς έχουμε όλη την υποδομή που χρειάζεται. Μας λείπει ένα εθνικό πρόγραμμα που θα μας πάει σε επόμενο επίπεδο. Αυτό το έχει η κυβέρνηση αφού έχει ανακοινώσει ένα πρόγραμμα μικροδορυφόρων. Η στρατηγική συνεργασία με τους Γάλλους σε αυτό τον τομέα χτίζεται πρώτα στην Ελλάδα” ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ.Πότσης.

“Στην Ελλάδα φτιάχνουμε υψηλή τεχνολογία όπως ηλεκτρονικά που λειτουργούν στο Διάστημα στις πιο σκληρές συνθήκες, όπως και υλικά πάρα πολύ μεγάλης αντοχής και μικρού βάρους. Δίνουμε αυτές τις υπηρεσίες στο Διάστημα και μπορούμε να τις δώσουμε και π.χ σε ένα πλοίο. Φτιάχνουμε electric propulsion (σ.σ ηλεκτρικής πρόωσης) κινητήρες ! Έχουμε εταιρίες που φτιάχνουν τις οπτικές επικοινωνίες με λέιζερ από το Διάστημα στη Γη, επικοινωνίες με αυξημένο bandwith. Έχουμε και μια σημαντική ομάδα εταιριών που ασχολούνται με την επεξεργασία των εικόνων από δορυφόρους. Τι μας λείπει; Το πρόγραμμα για τους μικροδορυφόρους δίνει τη δυνατότητα σε όλα τα αυτά τα συστήματα να ‘μπούνε’ σε έναν δορυφόρο. Έτσι μπορείς να αλλάξεις επίπεδο και να μπεις σε ένα άλλο ‘κλαμπ’ αφού από τα υποσυστήματα θα περάσεις σε έναν ολοκληρωμένο δορυφόρο”, εξήγησε ο πρόεδρος της ΕΒΙΔΙΤΕ.

Εξελιγμένα υλικά και η βαφή με ελληνική υπογραφή του γαλλικού αεροπλανοφόρου «Σαρλ ντε Γκωλ»

Με 104 εργαζόμενους με έδρα την Αλεξανδρούπολη η PRISMA ELECTRONICS S.A. εμπλέκεται “στη σχεδίαση και παραγωγή ηλεκτρονικών κυκλωμάτων ειδικής συμπεριφοράς” εξήγησε από την πλευρά του ο Χρήστος Γιορδαμλής, διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής εταιρίας. η οποία εξελίσσει δικά της “συστήματα στον τομέα της διαχείρισης γνώσης από ανθρώπους” ενώ στα χρόνια της κρίσης στράφηκε σε τομείς ακόμη μεγαλύτερης εξειδίκευσης. “Η εταιρία μας έχει εμπλακεί σε έργα διαστήματος όπως π.χ με την εταιρία Airbus για την κατασκευή καλωδιώσεως και ηλεκτρονικών μέσα σε δορυφόρους όπως ο Solar Orbiter και το πείραμα ZEUS σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ΕΟΔ)”, ανέφερε ο κ.Γιορδαμλής που προσέθεσε πως η PRISMA ELECTRONICS προχώρησε και σε συνεργασία για την ηλεκτρική πρόωση “ώστε δορυφόροι να έχουν μεγαλύτερη ικανότητα λειτουργίας όταν βρίσκονται στο Διάστημα.”

Για τον διευθύνοντα σύμβουλο της ελληνικής εταιρίας η βασική πρόκληση είναι η τεχνολογική ώστε να μπορεί να πρωταγωνιστεί σε διεθνές επίπεδο. “Συμμετέχουμε στην Έξυπνη Ευρωπαϊκή Κορβέτα που σχεδιάζεται. Ένα έξυπνο διασυνδεδεμένο σύστημα για το πλοίο. Συνεργαζόμαστε όμως και με τη Thales σε τομείς όπως τα metamaterials, υλικά δηλαδή που αύριο μπορούν να καταστήσουν “αόρατο” ένα πλοίο ή ένα σύστημα”, εξήγησε ο κ.Γιορδαμλής.

Για τις πολλές δυνατότητες που έχουν οι ελληνικές εταιρίες μίλησε τέλος ο κ.Χρήστος Μαμαντζής μέλος Δ.Σ. του ομίλου εταιρειών ΣΤΕΛΜΑ Α.Τ.Ε. στέλεχος της εταιρίας από τη Βόρεια Ελλάδα που δραστηριοποιείται επί 17 χρόνια στη Γαλλία και συμμετέχει εδώ και δέκα χρόνια σε αμυντικά προγράμματα, κύρια αντιδιαβρωτικής προστασίας πλοίων αλλά και υποβρυχίων του γαλλικού ΠΝ και όχι μόνο. “Ήδη για την εταιρία μου έχει συναφθεί συνεργασία με τη Naval Group από το 2012. Έχουμε ήδη υπογράψει μια συμφωνία- πλαίσιο για την εν γένει παρουσία μας σε όλα τα σχέδια της Naval Group στη Γαλλία. Θα συνεργαστούμε και στις εργασίες συντήρησης του αεροπλανοφόρου «Σαρλ ντε Γκωλ» για έξι περίπου μήνες μέσα στο επόμενο διάστημα” ανέφερε ο κ.Μαμαντζής που τόνισε πως η επέκταση της συνεργασίας Ελλάδας και Γαλλίας στον συγκεκριμένο τομέα θα βοηθήσει ακόμη περισσότερο εταιρίες στη χώρα να ενισχύσουν την τεχνογνωσία τους. “Το μέλλον είναι ιδιαίτερα ευοίωνο”, κατέληξε.

Σωτήρης Κυριακίδης