Από το Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2019 στον υπέροχο κάμπο με τα χρώματα της Μακεδονίας. Εκεί πήγαμε μια Ιταλίδα που για 24 ώρες ήταν στα χέρια μας για φωτογράφιση. Η Tonale είναι το νέο SUV της Alfa Romeo σχεδιάστηκε από έναν Έλληνα, τον υπεύθυνο εξωτερικού σχεδιασμού στην Alfa Romeo, τον Αλέξανδρο Λιώκη. Με τον Αλέξανδρο είχαμε μιλήσει για πρώτη φορά για το…
…ΑΠΕ ΜΠΕ το μακρινό 2017 ενώ τον συνάντησα και στο Σαλόνι της Γενεύης του 2018 και του 2019 δίπλα πια στο πανέμορφο πρωτότυπό της Alfa Romeo. Όπως είχα γράψει για το εθνικό πρακτορείο, το σεμνός σχεδιαστής έχει ήδη τη δική του, σχεδόν παραμυθένια, ιστορία μιας διαδρομής από το ΤΕΙ βιομηχανικού σχεδιασμού της Κοζάνης μέχρι την “καρδιά” της διάσημης ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Από την Ελλάδα νεαρός σχεδιαστής έφυγε για μεταπτυχιακό μετά προχώρησε στην πρακτική του από το 2013 στη φωλιά των Alfisti και πέτυχε πολλά μέσα σε δέκα μόλις χρόνια.
Η δοκιμή
Για το ίδιο το μοντέλο θα γράψω λίγα αλλά σημαντικά. Ναι, είναι πραγματικά από τις Alfa Romeo που οδηγείς και νιώθεις πως είναι συναρμολογημένη και “δεμένη” σαν τανκ. Υλικά, αίσθηση και αισθητική, πάτημα στις ανωμαλίες που δεν αφήνουν απορία για την μακροημέρευση.
Οδηγικά, είναι όπως ο θέλει το όχημα του κάποιος που επιλέγει σήμερα C-SUV. Υπάρχει μια κύλιση και μια ανταπόκριση άνεσης και ‘ανωτερότητας’ μόνο που εδώ αυτή έχει συνδυαστεί με ένα τιμόνι άμεσο όπως θα ήθελαν οι ιταλολάτρεις της οδήγησης. Υπάρχει δε πολύ σημαντική διαφορά στο πως το στρίβεις και το κινείς το αυτοκίνητο ανάλογα με το πια από τις τρεις λειτουργίες της ανάρτησης θα επιλέξεις για το δρόμο. Είναι το σύστημα παραμετροποίησης D.N.A. που στη θέση Dynamic το κάνει πολύ πιο ‘σπορ’ το όχημα. Πρόκειται για τις επιλογές Dynamic, Natural και Advanced Efficiency με την τελευταία αμβλύνει να ‘χαλαρώνει’ την άμεση απόκριση του κινητήρα και το Dybamic να νιώθεις πως φτιάχνει ένα ‘άλλο’ αμάξι στα χέρια σου. Έτσι αυτή η Τonale των 160 ίππων μπορεί να υπερηφανευτεί πως είναι ένα από τα καλύτερα στην οδήγηση μικρομεσαία οικογενειακά SUV.
Μαζί με τη δουλειά που κάνουν οι τροχοί των 20 ιντσών στην ποιότητα κύλισης και την αίσθηση, τον αθόρυβο τρόπο που η Tonale περνά από τις περισσότερες ανωμαλίες χωρίς να τρίζει και να κοπανάει όπως και τα fly-by-wire Integrated Brake System φρένα με τετραπίστονες δαγκάνες Brembo που κάνουν δουλειά σε αεριζόμενους δίσκους μπροστά, αποκτάς τελικά ένα απόλυτα ταξιδιάρικο αλλά και απολαυστικό για χιλιόμετρα όχημα.
Διαφορετικό και alfistiκό το καμπυλωτό κάλυμμα του πίνακα οργάνων, το διάσημο “Cannocchiale” ενώ το τιμόνι με τις τρεις ακτίνες και το περίγραμμα των φωτιστικών σωμάτων να εμφανίζεται στην οθόνη μόλις πατήσεις το start button είναι πραγματικό ξεχωριστό αισθητικά σε μια εποχή που στα περισσότερα πια ταμπλό κυριαρχούν οι ευθείες γραμμές και οι σκληρές γωνίες.
Στην συγκεκριμένη έκδοση, λατρεία είναι τα αλουμινένια paddles που έχουν και τα αδέρφια του μοντέλου. Στα ηλεκτρονικά τώρα η Tonale φτάνει σε δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 με τα ADAS συστήματα να περιλαμβάνουν τα Intelligent Adaptive Cruise Control, Lane Centering, Autonomous Emergency Braking, Drowsy Driver Detection – για την κόπωση του οδηγού – και Blind Spot Detection για τυφλά σημεία, ενώ το παρκάρισμα το κάνεις σε συνεργασία με μια 360 θέασης μοιρών κάμερα/εικόνα στην οθόνη.
Όσο για τον κινητήρα, αυτός είναι ο σωστός και όχι ο βασικός των 130 ίππων. Είναι νέος Hybrid VGT (Variable-Geometry Turbo) με 160, βενζίνη σε σύνολο 1,5 λίτρων με τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας λειτουργεί σε κύκλο Miller ενώ τις αλλαγές αναλαμβάνει φρέσκο επίσης αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη TCT με 7 σχέσεις που συνεργάζεται με ηλεκτροκινητήρα 48V των 15 kW. Αυτός θα κάνει μόνος του δουλειά στην εκκίνηση σε φανάρι, στη στάθμευση και όπου πηγαίνει πολύ χαμηλά σε χλμ/ώρα. Ενδεικτικά στην κορυφή της γκάμας θα υπάρχει ένα Plug-in Hybrid Q4 με 275 ίππους μοντέλο.
Εξωτερικά τώρα οι διαστάσεις συμφωνούν με τον χαρακτηρισμό C-SUV αφού έχεις 4,53 μέτρα μήκος, 1,84 μέτρα πλάτος και 1,6 μέτρα ύψος με το επιθετικό και σέξυ μπροστινό μέρος να κυριαρχείται από τα φωτιστικά σώματα τεχνολογίας Full-LED Adaptive Matrix.
Το καλύτερο βέβαια κομπλιμέντο το πήραμε μέσα στην πόλη όταν σε ένα σταμάτημα σε φανάρι δύο φρέσκα 25χρονα κορίτσια από σαλόνι περιοδικού μόδας κοντοστάθηκαν και αναφώνησαν μπροστά στο κλειστό παράθυρο του οδηγού: “αμαξάρα…”
Ναι Αλέξανδρε, σχεδίασες… αμαξάρα! Εις ανώτερα.
Μια ιστορία όμορφη σαν – αυτοκινητιστικό- όνειρο που ακολουθώ τα τελευταία έξι χρόνια
Ήταν το μακρινό Οκτώβρη του 2017 όταν είχα γράψει για αυτό το πολύ ωραίο ταξίδι του Έλληνα σχεδιαστή αυτοκινήτων στο ΑΠΕ ΜΠΕ, το Εθνικό Πρακτορείο της Ελλάδας:
“Μηχανήματα μεν τα αυτοκίνητα, που όμως χωρίς συναίσθημα δεν “πηγαίνουν” πουθενά στην αγορά. “Είναι οπωσδήποτε το αίσθημα της ελευθερίας και το πώς εκφραζόμαστε επιλέγοντας, που κάνει τη διαφορά. Όπως με τα τα ρούχα μας, με τον ίδιο τρόπο θα εκφραστούμε διαλέγοντας το όχημα που μας μετακινεί”, σκέφτεται ο lead exterior designer της Alfa Romeo Tonale που μιλά για αυτοκίνητα που “κάνουν να σκιρτάει η καρδιά μας, που δεν είναι φτιαγμένα μόνο για τη μετακίνηση και μόνο, αλλά υπάρχουν και για τη διασκέδαση, έχουν χαρακτήρα και γι’ αυτό και ο κόσμος τα αγαπά”.
Συναίσθημα και …μπρίο ναι, αλλά ο Αλέξανδρος είναι και ρεαλιστής. “Είναι σημείο των καιρών το ότι πλέον ένα προϊόν παράγεται σε οποιαδήποτε χώρα και πρέπει να είναι αρεστό και να συμφωνεί με κανονισμούς παγκοσμίως. Στη δεκαετία του ’60 έφτιαχναν ένα προϊόν, το οποίο απευθυνόταν στη χώρα παραγωγής του, οπότε υπήρχε πολύ μεγαλύτερη ελευθερία στο να πειραματιστεί ο καθένας και να φτιάξει κάτι το οποίο είχε τον χαρακτήρα μιας χώρας”, σημειώνει ο Έλληνας σχεδιαστής.
Πώς όμως “γεννιέται” ένα νέο μοντέλο σήμερα; Όπως εξηγεί, μιλώντας στο “Πρακτορείο 104,9 FM” ο Έλληνας σχεδιαστής, τα τρία χρόνια είναι το λιγότερο που μπορεί να χρειαστεί για να βγει ένα αυτοκίνητο στην παραγωγή στη σημερινή εποχή. “Υπάρχουν πάρα πολλές διαφορετικές δοκιμές, το αυτοκίνητο ξεκινά με κάποιες αιτήσεις, μετά έρχεται σε εμάς από το μηχανολογικό σχεδιασμό και εμείς αρχίζουμε και δουλεύουμε για να πάρει σχήμα. Μετά μπαίνει και η αεροδυναμική, η ασφάλεια”, περιγράφει ο Αλέξανδρος, που όμως έχει και να αντιμετωπίσει έναν απίστευτο ανταγωνισμό σε μια βιομηχανία που πηγαίνει “με τα χίλια”!
“Από τις σχολές κάθε χρόνο βγαίνουν πάρα πολλά άτομα που έχουν τα ίδια όνειρα, το ίδιο πάθος, τις φιλοδοξίες για τα αυτοκίνητα, ο συναγωνισμός είναι τέτοιος που πρέπει οπωσδήποτε να έχεις κάποιο επίπεδο στη δουλειά σου ώστε και να μπεις στην αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και να κρατηθείς, κάτι που γίνεται όταν είσαι παραγωγικός και να γεννάς ιδέες” τονίζει ο υπεύθυνος εξωτερικού σχεδιασμού της Alfa Romeo, που στη ζωή του σχεδιάζει διαρκώς.
“Συνεχώς γυρίζουν φόρμες και ιδέες στο μυαλό και επειδή είμαι λάτρης των αυτοκινήτων μονίμως τα ‘μεταφράζω’ όλα σε αυτοκίνητα, ενώ πολλές φορές δεν μπορώ να περπατήσω να πάω κάπου χωρίς να έχω την προσοχή μου σε ένα προς ένα τα αυτοκίνητα. Είναι κάτι σαν ευχή και κατάρα”, θα καταλήξει γελώντας.
Και τώρα τα δύσκολα: πώς θα επέλεγε ο ίδιος το μοντέλο των προσωπικών του μετακινήσεων; “Θα ήθελα να έχει ενδιαφέρον οδηγικά και να μου αρέσει αισθητικά” είναι η ξεκάθαρη απάντηση του Έλληνα σχεδιαστή, που δεν μπορεί να απαντήσει το ίδιο εύκολα και για μια “αγία πεντάδα” αυτοκινήτων που ήθελε να έχει στο δικό του γκαράζ.
“Ευτυχώς που είπες πέντε γιατί θα ήθελα 400!”, σχολιάζει ο νεαρός Έλληνας, που κατοικεί πλέον στο Τορίνο, και μας δίνει την αγαπημένη του πεντάδα, “με τη Citroen ‘Bάτραχο’, μια Jaguar E-Type, τη Lamborghini Miura, το ‘ταπεινό’ Citroen DCV αλλά και τον θρύλο που ονομάζεται Ferrari F-40”, προτού μας αφήσει για να βυθιστεί στο ειδικό πρόγραμμα σχεδιασμού, που είναι ενεργοποιημένο στο γραφείο του.
Το C-SUV της καταξίωσης
Και μετά η Tonale. Συναντηθήκαμε στο Σαλόνι της Γενεύης δύο φορές μετά την ραδιοφωνική μας εμπειρία με τη δεύτερη από αυτές, το 2019, να φέρνει τον Έλληνα σχεδιαστή να στέκεται δίπλα σε ένα πραγματικά κομψό όσο και διακριτικά σέξι concept car. Το αυτοκίνητο γοήτευσε άμεσα και κέρδισε σε και πολλές δύσκολες μάχες στον κόσμο της βιομηχανικής σχεδίασης.
Το Γενάρη του 2021 τα είπαμε ξανά, στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ ΜΠΕ μια ακόμη φορά, με αφορμή το μεγάλο όνειρο κάθε σχεδιαστή του χώρου που για τον Αλέξανδρο έγινε πραγματικότητα. Το μοντέλο, το οποίο σχεδίαζε τα τελευταία χρόνια, είχε κερδίσει ένα πολύ σημαντικό βραβείο, το «Βραβείο Κοινού», στο πλαίσιο των φετινών βραβείων «Car of the Year» του έγκριτου βρετανικού περιοδικού αυτοκινήτου «What Car?».
Αυτό, μάλιστα, το βραβείο δεν απονέμεται από ειδικούς του χώρου αλλά από το κοινό, μια στιγμή ύψιστης αναγνώρισης για τον σχεδιαστή ενός οχήματος. Στις αρχές του 2020 δε, το σχέδιο του Αλέξανδρου Λιώκη είχε κερδίσει και ένα ακόμη βραβείο, το Grand Prize of the Most Beautiful Show Car 2020, που έλαβε η Tonale Concept στο πλαίσιο του 35th Festival Automobile International.
«Η αλήθεια είναι πως για να γίνει κανείς σχεδιαστής αυτοκινήτων ξεκινά από τα… σχεδιάκια αυτοκινήτων στα σχολικά θρανία. Αυτό έκανα κι εγώ!». Εξήγησε, παράλληλα, πως είναι εφικτό για έναν Έλληνα να βρεθεί σε μια παρόμοια θέση, εφόσον ξεκινήσει είτε από τη συγκεκριμένη σχολή της Κοζάνης, είτε από το το Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων της Σύρου, ίσως, ακόμη και από μια σχολή Αρχιτεκτονικής, αρκεί μια τέτοια καριέρα να είναι αυτό που έχει στην καρδιά του!
«Μικρός αυτό ήταν το όνειρό μου. Δεν ήθελα να γίνω ούτε… αστροναύτης, ούτε ποδοσφαιριστής. Ονειρευόμουν να σχεδιάζω αυτοκίνητα», ομολογεί ο κ. Λιώκης τονίζοντας πως καθηγητές και γονείς τον στήριξαν στην επιλογή του ακόμη και στα τρυφερά χρόνια της νεαρής ηλικίας.
Έγραψα τότε:
“Ο εξωτερικός σχεδιασμός ενός μοντέλου μαζικής παραγωγής
Αν ρωτήσει κανείς το όνομα ενός Έλληνα που έχει σχεδιάσει ένα μοντέλο αυτοκινήτου, στην καλύτερη περίπτωση θα πάρει ως απάντηση το όνομα του Σερ Άλεκ Ισιγόνη που σχεδίασε το αρχικό «Μίνι» κι αυτό γιατί κάτι τέτοιο έχει συμβεί ελάχιστες φορές στην ιστορία των Ι.Χ μαζικής παραγωγής. Σ’ αυτό το κλειστό κλαμπ των δημιουργών έχει μπει πια και ο Αλέξανδρος Λιώκης. «Και στο συγκεκριμένο βραβείο, όπως και σε άλλα στην Ιταλία -και όχι μόνο- αυτό που με συναρπάζει είναι πως μοιραζόμαστε με το κοινό τον ίδιο ενθουσιασμό. Είναι που, όπως το περιμένουμε κι εμείς πάρα πολύ να το δούμε το αυτοκίνητο στους δρόμους μετά τόσα χρόνια σκληρής δουλειάς, το περιμένουν και άνθρωποι που δεν έχουν εμπλακεί στον δρόμο. Έχω κάνει πολλά πράγματα τα τελευταία χρόνια, αλλά αυτό είναι το πρώτο μοντέλο αυτοκινήτου για το οποίο ήμουν υπεύθυνος για τον γενικότερο σχεδιασμό και αυτό είναι τόσο συναρπαστικό», μου είχε πει ο Αλέξανδρος Λιώκης.
Τα πραγματικά «ρούχα του Βασιλιά»
Μπορεί στο γνωστό παραμύθι οι πανούργοι κόλακες να είχαν πείσει τον βασιλιά τους για το ανύπαρκτο, στην περίπτωση όμως ενός οχήματος, ο σχεδιαστής έχει μια αποστολή τεράστιας ευθύνης αφού «πρέπει να ντύσει ένα μηχανολογικό σύνολο και να ξεκινήσει από ένα σκίτσο στο χαρτί, την απαρχή κάθε αυτοκινήτου, μέχρι να υπάρξει, μέσα από τη συνεργασία με τους μηχανικούς, το τελικό αυτοκίνητο παραγωγής», είχε εξηγήσει, ενώ περιέγραψε και τη δική του σχεδιαστική υπογραφή.
«Υπάρχει για κάθε σχεδιαστή -εμένα μου αρέσουν οι καθαρές γραμμές, οι καθαρές επιφάνειες- η “γλυπτική”, οι γραμμές που μπαίνουν αβιάστα, “ρέουν” γύρω από ένα αυτοκίνητο. Αν κάτι δεν αποτυπώνεται αυθόρμητα, το σχέδιο αυτό δεν μου ταιριάζει», εξηγεί ο ταλαντούχος Έλληνας σχεδιαστής, που γνωρίζει πως το 2021 θα είναι η χρονιά του. «Δεν βλέπω την ώρα να το δω στο φανάρι!», απαντά με έναν …παιδικό σχεδόν ενθουσιασμό για το πόνημά του.”
Για τον ταλαντούχο Έλληνα, που βρέθηκε για πρώτη φορά με κοινό να τον περιτριγυρίζει δίπλα στο πρωτότυπο του αυτοκινήτου που σχεδίασε, στο διάσημο «Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2019», ως lead exterior designer, η επόμενη -μετά τις βραβεύσεις- και αναμφίβολα «η πιο μεγάλη στιγμή» είχε έχει έρθει όταν το μοντέλο παραγωγής που το φθινόπωρο του 2021 αναμένονται αρχικά στην αγορά, θα άρχιζε να κυκλοφορεί πια κανονικά στους δρόμους ολόκληρου του πλανήτη.
Τότε, λίγοι περίμεναν πως η τελική μορφή παραγωγής θα έχει τόσες ομοιότητες με το concept cat.
To 2019 στο “Σαλόνι της Γενεύης”
Το μοντέλο λανσαρίστηκε τελικά στα τέλη του 2022 στη Ευρώπη ενώ μέσα στο επόμενη διάστημα θα αρχίσει και η παραγωγή του στις ΗΠΑ για την αμερικανική αγορά.
Ευχαριστώ και την Σφακιανάκης ΑΕΒΕ στη Θεσσαλονίκη για την ευγενική παραχώρηση της Tonale σε έκδοση Veloce, στην πρώτη της μάλιστα δοκιμή στην Ελλάδα ώστε να γίνει πραγματικότητα και αυτή η μοναδική φωτογράφιση.