Το πρόγραμμα DARPA Speed and Runway Independent Technologies (Sprint) X-plane είναι κάτι με το οποίο θα ασχοληθούμε στο μέλλον ιδιαίτερα. Ας ξεκινήσουμε όμως με την Bell και ένα concept μοντέλο αεροσκάφους που…
…παρουσίασε για ένα “sea-based, high-speed uncrewed aircraft system (UAS)”. Ένα μη επανδρωμένο αερόχημα που θα μπορεί να επανοπλιστεί και να ανεφοδιαστεί μόνο του από επιπλέουσες κατασκευές.
Το concept μόλις παρουσιάστηκε από την Bell που στις 27 Νοεμβρίου πήρε συμβόλαιο από την DARPA για το πρόγραμμα Speed and Runway Independent Technologies (Sprint) των X-plane.
Η Bell είναι μια από τις τέσσερις εταιρίες που πήραν συμβόλαιο για το Phase 1 ώστε να συνεχίσουν να δίνουν πρωτότυπα σχέδια conceptual για αεροσκάφη που θα πετούν και θα κάνουν αιώρηση – hover – με ταχύτητες που θα ξεπερνούν τους 400 κόμβους. Η DARPA για το πρόγραμμα έχει επίσης διαλέξει τις Aurora Flight Sciences, Northrop Grumman και Piasecki Aircraft που παίρνουν Phase 1A συμβόλαια στο πλαίσιο του προγράμματος Sprint.
Έτσι για το πρόγραμμα Sprint η εταιρία θα δουλέψει πάνω στο πρωτότυπο με την ονομασία Sea-based Logistics Unmanned Rearm/Refuel Platform (Slurrp).
Το concept δείχνει ένα μοντέλο από μια προτεινόμενη οικογένεια που θα έχει tiltrotor σύστημα θα πετάει όμως 33% πιο γρήγορα συγκριτικά με το επίσης πρωτότυπο V-280 Valor ή το V-22 Osprey – που έχει τελευταία εμπλακεί σε αρκετά δυστυχήματα είναι αλήθεια.
Η εταιρία έχει στο νου της αυτόνομα αεροχήματα/συστήματα που θα ‘μιλούν’ μεταξύ τους και θα παραδίδουν δουλειά το ένα στο άλλο ουσιαστικά…
Η ιδέα έχει ως χώρο δράσης την περιοχή του Ινδικού και του Ειρηνικού ωκεανού με τη σκέψη πως ο αντίπαλος θα έχει καταστρέψει τις επίγειες υποδομές.
Τότε το Slurrp ως ιδέα θα έχει τα UAS να επιχειρούν από θαλάσσιες ‘σχεδίες’ και να κάνουν μόνα τους όλες τις διαδικασίας. Για αυτό το σκοπό η Bell προτείνει τις δικές της τεχνολογίες VTOL (vertical takeoff and landing technology) με tiltrotor πτήση.
Η εταιρία θέλει ένα πρωτότυπο X-plane να είναι στον αέρα το 2027.
“Fort Worth, TX (27 November 2023) Bell Textron Inc., a Textron Inc. (NYSE: TXT) company, has been selected to compete for the Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) Speed and Runway Independent Technologies (SPRINT) X-Plane program. The SPRINT program intends to design, build, and fly an X-Plane, an experimental aircraft to demonstrate enabling technologies and integrated concepts necessary for a transformational combination of aircraft speed and runway independence for the next generation of air mobility platforms. Phase 1A includes conceptual design, culminating in a formal Conceptual Design Review.
“Bell is honored to be selected for SPRINT and thrilled to support another X-plane, which will bring unprecedented speed to vertical lift aircraft,” said Jason Hurst, executive vice president, Engineering, Bell. “In our rich 85-year history, Bell has produced memorable X-planes, such as the Bell X-1 and XV-15, and expanded our VTOL aircraft capabilities. This contract award is a testament to Bell’s ability to build on past successful high-speed aircraft programs while investing in new research to validate HSVTOL technology.”
Bell plans to leverage its extensive investment in High-Speed Vertical Takeoff and Landing (HSVTOL) technology to demonstrate advanced performance capabilities. Bell is currently conducting risk reduction testing at Holloman Air Force Base in New Mexico to demonstrate its folding rotor, integrated propulsion, and flight control technologies using a dedicated test article.
Bell’s HSVTOL technology blends the hover capability of a helicopter with the speed (400+ kts), range, and survivability of jet aircraft. Bell has developed high-speed vertical lift technology for more than 85 years, pioneering innovative VTOL configurations like the X-14, X-22, XV-3 and XV-15 for NASA, the U.S. Army and U.S. Air Force, and continues to build on its proven history of fast flight from the Bell X-1.”