Πριν από την σύμβαση φαίνεται να βρίσκεται το πρόγραμμα για την μερική αναβάθμιση των ελληνικών επιθετικών ελικοπτέρων Apache A+. Αυτό που εδώ και πολύ καιρό φαίνεται να έχει αποφασιστεί είναι η αναβάθμιση των ηλεκτρονικών και τον οπτικών αφού η ηλικία των συστημάτων αυτών είναι πια μεγάλη. Να θυμίσουμε πως η…
…προμήθεια των πρώτων στην ιστορία 20 επιθετικών ελικοπτέρων AH-64A+ Apache από την Ελλάδα έγινε το 1995 μετά από μια ‘μονομαχία’ με το AH-1W και μέσα από δύο διακρατικές συμβάσεις. Το συνολικό κόστος ήταν τότε 430 εκατομμύρια δολαρία και η Ελλάδα έκανε ένα υπετεράστιο τεχνολογικό και επιχειρησιακό άλμα.
Από τότε οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις με το καλύτερο επιθετικό ελικόπτερο της εποχής – όπως είναι όμως ακόμη σύμφωνα με πολλούς και η νέα Echo έκδοση – είχε με το AH-64A+ τη δυνατότηα να επιχειρεί ημέρα και νύχτα. Με βλήματα Hellfire, ρουκέτες, πυροβόλο 30 χιλιοστών, το ‘διαστημικό’ για την εποχή TADS/PNVS για τη νύχτα το ιπτάμενο αυτό άρμα άλλαξε τα πάντα και έκανε την Αεροπορία Στρατού αιχμή του δόρατος.
Για την ιστορία τα πρώτα έξι Α+ έφτασαν στην Ελλάδα στις 22 Αυγούστου 1995, τα υπόλοιπα 14 στις 6 Δεκεμβρίου 1995 και 20 Δεκεμβρίου 1995 το σύνολο των ελικοπτέρων εντάχθηκε στο 1ο ΤΕΕΠ που είχε ιδρυθεί 7 Ιουνίου 1995. Μιλάμε για 30 πια χρόνια επιχειρησιακής εκμετάλλευσης.
Κάπως μετά το 2000 παρά τις συνομιλίες με την Boeing δεν έγινε αναβάθμιση σε AH-64D αν και το Ανώτατο Στρατιωτικό Συμβούλιο (ΑΣΣ) το καλοκαίρι του 2008 το είχε αποφασίσει και έτσι δεν υπήρξε ομοιοτυπία με τα 12 AH-64DHA Apache Longbow που για 663.226.953 δολαρίων υπογράψαμε να αγοράσουμε από την Boeing τον Αύγουστο του 2003, ενώ όταν οι άνθρωποι της εταιρίας μας ειδοποίησαν πως θα σταματήσουν την παραγωγή ανταλλακτικών εμείς δεν ‘τρέξαμε’ να κάνουμε αγορές.
Ευτυχώς και το τεχνικό προσωπικό της Αεροπορίας Στρατού αλλά και οι συμφωνίες με Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), ΗΠΑ και Ολλανδία εξασφάλισαν ανταλλακτικά, τα οπτικά όμως TADS/PNVS είναι τόσο παλαιά που η υποστήριξη είναι δύσκολη. Τη λύση έχει για τον τύπο μόνο η Πολεμική Αεροπορία του Ισραήλ που διαθέτει ακόμη και σήμερα μία μοίρα με 26 AH-64A που έχουν νέας τεχνολογίας ηλεκτροπτικά και νέα οθόνη για την εξυπηρέτηση του εκσυγχρονισμού μεταξύ άλλων, μια αναβάθμιση που φαίνεται πως εδώ και πολλούς μήνες έχουμε επιλέξει και εμείς. Οι ΗΠΑ έχουν άλλωστε επιλέξει ήδη εταιρία του Ισραήλ για έτερη αναβάθμιση του τύπου.
Αυτή η περιορισμένη αναβάθμιση των 19 ελικοπτέρων ΑΗ-64A+, μέσω διακρατικής συμφωνίας με το Ισραήλ, εγκρίθηκε από τις αρμόδιες επιτροπές των ΓΕΣ, ΓΕΕΘΑ και ΓΔΑΕΕ, ενώ έλαβε και τη θετική γνωμοδότηση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής και τον Δεκέμβριο του 2021 η ΓΔΑΕΕ απέστειλε αίτημα για προσφορά (RfP: Request for Proposal) στην SIBAT, τη διεύθυνση διεθνούς αμυντικής συνεργασίας του υπουργείου Άμυνας του Ισραήλ.
Τον Μάρτιο του 2022, όπως λέει το defence-point.gr παρελήφθη η απάντηση της SIBAT στο ελληνικό αίτημα και άρχισαν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο μερών, οι οποίες δεν αντιμετώπισαν ιδιαίτερα προβλήματα πλην του ζητήματος της πιστοποίησης αεροπλοϊμότητας που τελικά επιλύθηκε προβλέποντας την εμπλοκή στη διαδικασία της υπαγόμενης στο ΓΕΕΘΑ, νεοσύστατης Εθνικής Στρατιωτικής Αρχής Αξιοπλοΐας (ΕΣΑΑ) της χώρας μας.
Σήμερα πάντως και, όπως λέει το άρθρο, αν και δύο επιτροπές έχουν ήδη ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις τους από τον Δεκέμβριο 2022 και έχουν καταλήξει σε κοινά αποδεκτό κείμενο συμφωνίας συνολικού ύψους 38,2 εκ. ευρώ, που καθορίζει όλες τις λεπτομέρειες εκτέλεσης του έργου, εν τούτοις δεν καταγράφεται κινητικότητα στη διαδικασία έγκρισης υπογραφής της σύμβασης μεταξύ των δύο πλευρών. Σύμφωνα με πληροφορίες του site, το πρόγραμμα προβλέπει την ολοκλήρωση των εργασιών αναβάθμισης στα ελικόπτερα σε τέσσερα έτη, ενώ αντίστοιχης διάρκειας είναι και χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής ενώ οι εργασίες αναβάθμισης θα γίνουν στη χώρα μας, σε στρατιωτική υποδομή, στο 307 Προκεχωρημένο Εργοστάσιο Βάσης ή 307 Τεχνικό Συγκρότημα Υποστήριξης Αεροπορικού Υλικού (307 ΤΣΥΑΥ), στο Στεφανοβίκειο Μαγνησίας ενώ μπορεί να επιταχυνθεί εφόσον υλοποιηθεί ο σχεδιασμός του ΓΕΣ για την αύξηση των δυνατοτήτων σε εγκαταστάσεις, εργαλεία και μέσα για την οργανική συντήρηση των πτητικών μέσων.
Αν και το συγκεκριμένο είναι ανεξάρτητο, διακριτό πρόγραμμα, η περιορισμένη αναβάθμιση των 19 AH-64A+ Apache συνδέεται και με το πρόγραμμα προμήθειας πυραυλικών συστημάτων πολλαπλού ρόλου Spike NLOS από το Ισραήλ, που επίσης «καρκινοβατεί» και στο οποίο περιλαμβάνεται υποπρόγραμμα για την προμήθεια βλημάτων για τα επιθετικά ελικόπτερα AH-64A+ Apache, κόστους περίπου 45 εκατ. ευρώ.
Θεωρητικά με την συγκεκριμένη περιορισμένης αναβάθμισης των οπτικών των ελικοπτέρων ΑΗ-64A+ μέσω του Ισραήλ και μειώνεται ο κίνδυνος απαξίωσης ενός στόλου 19 επιθετικών ελικοπτέρων και θα αποκτηθούν βελτιωμένες επιχειρησιακές δυνατότητες αφού μαζί με τον Spike NLOS το ελικόπτερο δεν θα χρειάζεται να ‘εκτίθεται’ με το να βρίσκεται κοντά στον στόχο. Τα δε 19 ελικόπτερα θα μπορούν -ανεξάρτητα με το εάν θα αποκτηθούν Echo ελικόπτερα και θα αναβαθμιστούν τα Delta σε Echo- να εκτελέσουν πολλές αποστολές διακριτές όπως π.χ κατά στόχων επιφανείας στο Αιγαίο.
Για την ιστορία των ελληνικών Apache, την εμπειρία της χρήσης τους και την μετάβαση στη νέα εποχή με αυτά τα μοναδικά ελικόπτερα της Ελλάδας και της ΑΣ, διαβάστε και το πρόσφατο θέμα του υπογράφοντος για το ΑΠΕ ΜΠΕ.
Related posts
Categories
- android World
- cinemart / music / video
- comicmania / books
- computing / social media
- consumer electronics
- design / architecture
- ecotech / electric
- exhibitions
- faq / Infographics
- futuristas / iDea
- gadgetfreak taste
- gadgets / stuff
- gaming / fun
- iOS World
- legends / special
- men's world
- military / aviation
- mobile / smartphones
- space talk
- tablets / multimedia
- tech talk / science
- transport / concept